- Przedmiotowe ocenianie z języka polskiego w r.szk. 2021/2022
- Przedmiotowe ocenianie z języka polskiego. Nauczanie zdalne (na odległość).
- Ocenianie dyktand.
- Lektury dla klasy 8f
- Lektury dla klas piątych: 5a i 5b w r. szk. 2021/2022
- Lektury dla klas szóstych: 6a, 6b, 6c w r. szk. 2021/2022
- Lektury uzupełniające dla klas szóstych w r. szk. 2021/2022
- Przedmiotowe ocenianie z przedmiotu wiedza o społeczeństwie.
- Ocenianie kształtujące ... kilka podstawowych informacji:)
- WOS formatka - prasówka.
- Konkursy literackie - kwestia godła:)
- Intencje wypowiedzi.
- Rzeczownik.
- Zaimki - wielcy pomocnicy.
- Imiesłowy.
- Zaimki, przyimki - kwestie poprawnościowe.
- Wyrazy: samodzielne i niesamodzielne.
- Bezosobowe formy czasownika.
- Budowa zdania: części zdania.
- Części zdania.
- Orzeczenie!
- Typy orzeczeń.
- Imiesłowowy równoważnik zdania.
- Związki składniowe.
- Zdania złożone.
- Frazeologia.
- Związki frazeologiczne z mitologii:)
- Zwierzęta jako bohaterowie związków frazeologicznych.
- Zapożyczenia - łacina w języku polskim - popularne zwroty.
- Mowa niezależna i mowa zależna.
- Słowotwórstwo pojęcia.
- Kategorie słowotwórcze - słowotwórstwo.
- Dialekty.
- Epika teoria literatury.
- Konwencje stylistyczne.
- Gatunki: dziennik a pamiętnik.
- Definicja: utopia.
- Porównanie gatunków literackich: bajki i baśni.
- Budowa wewnętrzna dramatu.
- Liryka rodzaj literacki.
- Utwór poetycki.
- Rymy ...
- Zanim zaczniesz pisać!!!!
- Zaproszenie.
- Argumentowanie.
- Rozprawka.
- Redagujemy plan - podstawowe informacje.
- Plan opisu obrazu.
- Jak napisać opowiadanie kryminalne?
- Plan - charakterystyka postaci literackiej.
- Charakterystyka słownictwo.
- Jak opisać rzeźbę? Plan wypowiedzi pisemnej.
- Opis krajobrazu.Plan wypowiedzi pisemnej:)
- Jak napisać charakterystykę porównawczą?
- Słownictwo opisujące przeżycia wewnętrzne.
- Opowiadanie z dialogiem - rady dla piszących:)
- Podanie.
- Jak napisać dobrą opinię?
- Jak napisać dobrą recenzję?
- Jak napisać streszczenie tekstu?
- Życiorys.
- O eseju i felietonie - rozszerzenie treści.
- Temat i problem - notatka.
- Spóźnione muzy - notatka.
- Osobliwości w odmianie rzeczowników - fleksja.
- Fonetyka w zarysie:)
- Temat a końcówka.
Utwór poetycki.
Utwór poetycki - LIRYK od liryki (rodzaj literacki)
|
WIERSZ różne jego odmiany
Mówiąc i pisząc na temat liryki posługuję się pojęciami :
• osoba mówiąca/autor - podmiot liryczny
• adresat
• nastrój
• temat
• sytuacja liryczna
• obraz poetycki
• środki poetyckie - apostrofa
- epitet
- język potoczny
- ożywienie
- porównanie
- powtórzenie
- przenośnia(metafora)
- uosobienie
- zdrobnienie/zgrubienie
• przesłanie
• gatunek
• rytm i rym
Pamiętaj, że osoba mówiąca w wierszu wyraża uczucia/refleksje.
GATUNKI LIRYCZNE :
ELEGIA
FRASZKA
HYMN
ODA
PIEŚŃ
SONET ( 2+3 <->2+4 )
TREN
TYPY LIRYKI ZE WZGLĘDU NA TEMAT :
- miłosna
- refleksyjno-filozoficzna
- religijna
- patriotyczna
- agitacyjna
- autotematyczna
ŚRODKI STYLISTYCZNE :
1.Anafora – powtórzenie wyrazu lub grupy wyrazów na początku kolejnego wersu, zdania, strofy.
Cel:
• zwrócenie uwagi czytelnika na cechę, osobę, zjawisko, czynność, która została zapisana w anaforze
• niekiedy wydobycie kontrastu
• rytmizacja wiersza
• zaskoczenie czytelnika
2.Animizacja (ożywienie) – nadawanie przedmiotom, zjawiskom, pojęciom, cech istot żywych (ale z wykluczeniem cech wyłącznie ludzkich jak mowa czy myślenie)
Cel:
• nadanie tekstowi dynamiki
• podkreślenie nastroju
3.Antyteza – przeciwstawienie/zestawienie sprzecznych myśli, poglądów
Cel:
• wywołanie mocnego wrażenia na odbiorcach
• podkreślenie nastroju
4.Apostrofa – bezpośredni zwrot do adresata (osoba, idea, Bóg, zjawisko itp.)
Cel:
• nadanie wypowiedzi podniosłego stylu (uroczysty)
• podkreślenie uczuć podmiotu lirycznego
• inwokacja – uroczysta apostrofa (rozbudowana
5.Epitet – określenie rzeczownika (przymiotnik, imiesłów przymiotnikowy)
Cel:
• oddziaływanie na wyobraźnię czytelnika
• tworzenie obrazu poetyckiego
• wyrażenie stanu (emocjonalnego podmiotu lirycznego i jego stosunku do przedmiotu, opisu)
6.Instrumentacja głoskowa – oddanie w wierszu odgłosów przyrody przez nagromadzenie w wersie (lub kolejnych wersach) wyrazów zbudowanych z podobnie brzmiących głosek lub sylab
Cel:
• oddanie dźwięków przyrody
• rytmizacja tekstu
• uzyskanie efektu dźwięczności
• zabawa słowem, dźwiękiem
7.Metafora (przenośnia) – takie zestawienie wyrazów, którego nie należy rozumieć dosłownie, w którym poszczególne słowa nabierają nowego, niezwykłego znaczenia
Cel:
• buduje niezwykły obraz, a przez to działa na wyobraźnię czytelnika
• wpływa na uczucia, emocje towarzyszące czytaniu wiersza
• zaskakuje, a czasem zachwyca; w każdym razie zmusza do wysiłku intelektualnego
8.Neologizm artystyczny – wyraz nowo utworzony specjalnie na potrzeby wiersza
Cel:
• tworzenie niezwykłego obrazu poetyckiego
9.Oksymoron (epitet sprzeczny) – szczególny rodzaj epitetu polegający na zestawieniu pojęć wzajemnie się wykluczających. Zestawionym wyrazom nadaje znaczenie przenośne.
Cel:
• zaskoczenie, zadziwienie czytelnika
• zachęta do refleksji
10.Onomatopeja (dźwiękonaśladownictwo) – stosowanie w wierszu wyrazów dźwiękonaśladowczych. Najczęściej pojawia się w poezji adresowanej do dzieci lub stylizowanej na ludowo.
Cel:
• wzbogacenie, urozmaicenie warstwy brzmieniowej utworu
11.Personifikacja (uosobienie) – nadanie cech typowo ludzkich przedmiotom, roślinom, zwierzętom, pojęciom
Cel:
• dobitne wyrażenie pewnych treści i uczuć
12.Porównanie – zestawienie ze sobą dwóch przedmiotów, zjawisk, pojęć ze względu na ich podobieństwo
Cel:
• działa na wyobraźnię czytelnika, pozwala na dokładne wyobrażenie sobie przedmiotu, opisu
• czasem zaskakuje lub zadziwia połączeniem odległych zjawisk
13.Porównanie homeryckie – mocno rozbudowane, obszerne porównanie, którego drugi człon jest samodzielnym obrazem poetyckim. Takie porównania chętnie stosował Homer ( Iliada, Odyseja), stąd wywodzi się nazwa tego środka. Najczęściej zaczyna się od słowa jak (jako) i przez wiele wersów prowadzi do drugiego członu zaczynającego się od słowa tak (tako).
Cel:
• tworzenie rozbudowanego obrazu poetyckiego
• działanie na wyobraźnię czytelnika
14.Powtórzenie – najprościej powtórzenie tego samego wyrazu, zdania, fragmentu zdania. Klasycznym przykładem powtórzenia jest anafora.
Cel:
• nadaje tekstowi rytm
• zwraca uwagę na powtarzane wypowiedzenie, z czego wynika, że jest ono istotne w tekście
15.Przerzutnia – przeniesienie części zdania lub jego równoważnika, z poprzedniego do następnego wersu, wers nie pokrywa się wówczas z całością składniową
Cel:
• urozmaica monotonny rytm wiersza sylabicznego
• czasem służy zaskoczeniu czytelnika
• oddaje rytm wypowiedzi ustnej
16.Pytanie retoryczne – niewymagające odpowiedzi, bo odpowiedź jest niejako w nim zawarta
Cel:
• pozwala wyraźnie określić stanowisko osoby mówiącej
• służy zaostrzeniu uwagi czytelnika
• ożywia i urozmaica styl wypowiedzi
• często nadaje jej zwięzłość
17.Alegoria – obrazowe przedstawienie pojęcia abstrakcyjnego w sposób jednoznaczny i konwencjonalny. Alegoria jako zasada kompozycyjna jest właściwa dla przypowieści i bajek zwierzęcych.
Symbol – znak, pojęcie, motyw, który w utworze literackim jest obrazem bardzo niekonkretnych treści. Symbol literacki możemy różnie interpretować.
Cel:
• zmuszenie czytelnika do wysiłku intelektualnego
• wyraża to, co niewyrażalne
• bywa znakiem pojęć abstrakcyjnych (np. władzy, sprawiedliwości, potęgi)
• pozwala w sposób obrazowy przedstawić skomplikowane stany psychiczne człowieka; uczucia i przeżycia, jednostki trudne do nazwania wprost
alegoria (jednoznaczna, konwencja)
symbol ( wieloznaczny)
metafora
ironia
ZNAK = inny wymiar odczytania - przenośny
18.Wykrzyknienie – w wierszu i w prozie. Zdanie lub równoważnik zdania, zakończone wykrzyknikiem
Cel:
• wyrażenie emocji
• podkreślenie uczuciowego zaangażowania podmiotu lirycznego
• osiągnięcie zwięzłości wypowiedzi
• ożywienie stylu
19.Zgrubienie/zdrobnienie (Charakterystyczne dla trenu J. Kochanowskiego)
Cel:
• budowanie nastroju w wierszu
• podkreślenie uczuć podmiotu lirycznego wobec opisywanego zjawiska
WYPOWIEDŹ LIRYCZNA :
1. wyznanie
2. opis
3. dialog (monolog)
WIERSZ :
- utwór poetycki
- zamknięta całość mowy wiązanej, zwykle zatytułowana
WIERSZ :
• biały – pozbawiony rymów
• ciągły – bez podziału na strofy
• sylabiczny – w poszczególnych wersach występuje jednakowa, powtarzalna liczba sylab (np. ośmiozgłoskowiec – osiem sylab w każdym wersie)
• sylabotoniczny – posiada stałą liczbę sylab w wersach, akcenty są regularne – rozmieszczone w tych samych miejscach
• toniczny – zgadza się i powtarza rozmieszczenie akcentów w wersie, ale nie zgadza się liczba sylab w wersach
• wolny – typowy dla poezji współczesnej, o swobodnym układzie wersów, nieregularnej liczbie sylab, odchodzący w budowie od rygorów regularnego wiersza tradycyjnego
średniówka – regularnie powtarzający się podział w środku wersu, dzieli wers na dwa odcinki np. 5 + 6 zgłosek (średniówka typowa dla jednozgłoskowca; występuje w wersach, które mają co najmniej siedem zgłosek).